فهرست محتوای این مقاله

روش های درمان کمبود آهن

فهرست مطالب

آهن در بدن :

در این مقاله روش های درمان کمبود آهن را بررسی می‌کنیم

آهن یکی از عناصر مهم معدنی است که در بدن نقش مهمی ایفا می‌کند بیشتر آهنِ بدن در هموگلوبین و
میوگلوبین وجود دارد که دو پروتئین اصلی در سلولهای قرمز خونها هستند و نقش اصلی آنها در حمل اکسیژن به بافتها و عضلات بدن است. علاوه بر این، آهن نقش مهمی در ساختن هموسیدرین دارد که یک پروتئین موجود در بافت عضلانی است که در انتقال اکسیژن به عضلات و دریافت دی اکسید کربن نقش دارد.
علاوه بر این آهن در بدن برای ساختن این پروتئین ها نیز لازم است و همچنین در فرایند ساخت کلاژن که یک پروتئین مهم در پوست استخوانها و بافتهای دیگر است نقش دارد. همچنین، آهن در فرایند تولید انرژی در سلولهای بدن و در ساخت سلولهای جدید نیز نقش دارد

7 نشانه کمبود آهن

  • ضعف و خستگی
  • خواب آلودگی
  • افسردگی
  • حساسیت به دما
  • تنگی نفس
  • ریزش مو
  • ضربان قلب نامنظم

 

روش های درمان کمبود آهن

 

افراد با کمبود آهن معمولاً خسته و ضعیف هستند و نمیتوانند برای مدت طولانی فعالیت کنند.
بی اشتهایی ، تنگی نفس و تپش :قلب کمبود آهن ممکن است باعث کاهش میزان اکسیژن در بدن شود که با تنگی نفس و تپش قلب همراه است.
سردرد پوست خشک و زردرنگ
تغییر رنگ و شکل ناخنها در برخی افراد با کمبود آهن، ناخن ها شکل و رنگی غیر عادی پیدا میکنند.
. ریزش مو
. خواب آلودگی
.افسردگی
. مشکلات گوارشی کمبود آهن ممکن است باعث مشکلات گوارشی مانند یبوست، نفخ و درد شکم شود.

منابع غذایی آهنروش های درمان کمبود آهن

روش های درمان کمبود آهن بدون شناخت منابع غذایی دارای آن ، تاثیر زیادی ندارند
برخی از منابع غذایی غنی از آهن عبارتند از:
1- گوشت قرمز گوشت قرمز به دلیل حاوی آهن هم آهن و هم آهن غیر هم آهن هم آهن (حیوانی به عنوان یکی از بهترین منابع غذایی برای آهن محسوب
می شود.
2- مرغ و ماهی مرغ و ماهی دیگر منابع غذایی غنی از آهن هستند.
3- سبزیجات سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم، جعفری و است.
4- خرما خرما نیز حاوی آهن است و میتواند به عنوان یکی از منابع غذایی برای آهن استفاده شود.
5- مغزها مغزهایی مانند ،بادام فندق و بادام زمینی نیز حاوی آهن هستند
نکته مهم:
میزان جذب آهن از منابع حیوانی بیشتر و بهتر از منابع گیاهی است.

علائم و عوارض مسمومیت با آهن

مسمومیت با آهن میتواند در صورت مصرف بیش از حد مکملهای آهن خوردن قرصهای آهن یا تنفس در حین جریان فرایند صنعتی با مواد آهن دار اتفاق بیفتد.

برخی از علائم و عوارض ممکن عبارتند از:

1- تب افزایش دمای بدن به دلیل بروز التهاب در بدن
2- درد شکم یکی از علائم رایج مسمومیت با آهن است و ممکن است با تهوع و استفراغ همراه باشد.
3- اسهال یکی دیگر از علائم مسمومیت با آهن ممکن است شامل اسهال باشد.
4- خشکی و درد :گلو مصرف زیاد آهن میتواند باعث خشکی و درد گلو شود.
5- ضعف و خستگی مسمومیت با آهن ممکن است باعث کاهش انرژی و احساس خستگی و ضعف شود.
6- اختلال در تنفس در صورتی که مواد آهن دار تنفس ،شوند میتواند باعث مشکل در تنفس شود و حتی به تنفس نیمه ای که) ممکن است خطرناک باشد منجر شود.
کاهش فشار خون مصرف زیاد آهن میتواند باعث
کاهش فشار خون شود.
7- کمردرد در برخی موارد ممکن است باعث درد کمر شود

مکمل های آهن

یکی از روش های درمان کمبود آهن استفاده از مکمل های دارای آهن است

لیستی از بهترین و معروفترین انواع مکمل آهن در زیر
آورده شده است:
مکملهای آهن حاوی فروس گلوکونات برای مثال

آمپول خوراکی نیوهم (NEWHEM)
آهن فروس گلوکونات Ferrous gluconate) یک ترکیب شیمیایی حاوی آهن است که به عنوان یک منبع آهن برای تامین نیازهای آهن بدن انسان مورد استفاده قرار می.گیرد این ترکیب شیمیایی آهن به صورت فروس (ferrous در آن حاضر است.
فروس گلوکونات معمولاً به عنوان مکمل آهن در دسترس است و معمولاً به صورت قرصها یا کپسولها مصرف میشود مزایای اصلی این ترکیب شامل جذب مؤثر آهن توسط بدن کاهش عوارض گوارشی در مقایسه با برخی دیگر از فرمهای آهن و دسترسی آسان به آن در بازار میباشد.
همانند سایر مکملهای ،آهن مصرف فروس گلوکونات نیاز به مشورت با پزشک یا متخصص تغذیه دارد.

مکمل های استاندارد می‌تواند یکی از روش های درمان کمبود آهن باشد

مزایا و معایب

از مزایای این ترکیب شیمیایی عبارتند از :
1- کاهش عوارض گوارشی : یکی از مزایای اصلی فروس گلوکونات این است که ممکن است با کمترین عوارض گوارشی همراه .باشد بسیاری از افراد پس از مصرف این مكمل تهوع يا يبوست کمتری احساس
میکنند در مقایسه با برخی دیگر از فرمهای آهن
2- کارایی در جذب آهن فروس گلوکونات به طور معمول توسط بدن به خوبی جذب میشود و به تامین نیازهای آهن بدن کمک میکند.

3-در دسترس بودن و قیمت مناسب این ترکیب آهن به صورت مکملهای آهن و داروهای معمولی در است و به طور عمومی قیمت مناسبی دارد.
دسترس
4- متنوع بودن در مصرف فروس گلوکونات به صورت قرصها کپسولها و حتی مایعات مخصوص کودکان در دسترس ،است که به افراد انتخابهای مختلفی را برای مصرف ارائه میدهد.
برخی از معایب و عوارض ممکن این مکمل آهن عبارتند از:
1- تهوع و استفراغ: تهوع و استفراغ از عوارض شایع مصرف فروس گلوکونات است. بسیاری از افراد پس از مصرف این مکمل احساس تهوع میکنند و گاهی اوقات با استفراغ همراه میشود.
2- اسهال یا یبوست: مصرف فروس گلوکونات ممکن است به مشکلات گوارشی مانند اسهال یا يبوست منجر شود.
3- تغییر رنگ مدفوع: ممکن است مصرف این مکمل تغییر رنگ مدفوع شما را به سمت تیره تر کند، که معمولاً زرد یا تیره تر از حالت عادی است.
4- آلرژی در برخی از افراد، مصرف فروس گلوکونات ممکن است باعث آلرژیهای پوستی مانند آزمایش پوستی یا خارش شود.
5 تداخل با داروها مصرف فروس گلوکونات ممکن است با جذب بعضی داروها تداخل داشته باشد. ،بنابراین اگر داروهای دیگری را مصرف میکنید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

6-گیاهی بودن گلوکونات: در روش های درمان کمبود آهن ، مکملهای آهن مبتنی بر گلوکونات ممکن است گیاهی نباشند و به جای آن از منابع معدنی آهن استخراج شده باشند. این مسأله برای برخی افراد با اختلالات جهت دهی زیستی ممکن است مشکلاتی ایجاد کند.

برخی دیگر از مکمل های آهن

آهن پیروفسفات با پوشش فسفولیپیدی : ( Iron(phosphate with phospholipid coating

از مزایای این ترکیب شیمیایی در روش های درمان کمبود آهن عبارتند از :

1-بهبود جذب آهن پوشش فسفولیپیدی روی ذرات آهن میتواند به جذب بهتر آهن در دستگاه گوارش کمک کند این به معنای افزایش میزان آهنی است که به بدن منتقل میشود.
2- کاهش عوارض گوارشی یکی از مزایای اصلی این نوع مکمل آهن این است که ممکن است با کمترین عوارض گوارشی همراه .باشد افرادی که از مکملهای آهن استفاده میکنند معمولاً مشکلاتی مانند تهوع یا یبوست را کاهش میدهند
3- کاهش تداخل با داروها پوشش فسفولیپیدی میتواند باعث کاهش تداخل آهن با برخی داروها شود. این امر به افرادی که داروهای دیگری مصرف میکنند میکند تا عوارض ناخواسته کمتری تجربه کنند.
کمک
4- استفاده آسان: مکملهای آهن با پوشش فسفولیپیدی به عنوان قرصها یا کپسولها عرضه میشوند و میتوانند برای مصرف نسبت به برخی دیگر از فرمهای آهن مانند مکملهای مایع مورد قبول باشند.
5 مناسب برای افراد حساس به آهن افرادی که به طور خاص حساسیت به مکملهای آهن دارند ممکن است از مکملهای آهن با پوشش فسفولیپیدی بهره وری
بیشتری ببرند.

( Iron phosphate with phospholipid coating ) فسفولیپیدی دارای مزایا ،هستند اما ممکن است برخی معایب نیز داشته .باشند برخی از معایب احتمالی این نوع مکمل آهن عبارتند از:
1-هزينه بالا: مكملهای آهن با پوشش فسفولیپیدی ممکن است قیمتهای بالایی داشته باشند نسبت به مکملهای آهن .معمولی این میتواند برای
برخی افراد مسئله باشد.
2- توصیه های ویژه استفاده از این نوع مکمل نیاز به توصیه و نظارت ویژه از طرف پزشک یا متخصص تغذیه دارد افراد باید دقیقاً به توصیه ها و دستورات مصرف پیروی کنند



3- ممكن است با دیگر مکملها تداخل داشته باشد: اگر داروهای دیگری مصرف میکنید یا مکملهای دیگری میخورید ممکن است تداخلهای دارویی با آهن پوشش دار رخ دهد. بنابراین همیشه به پزشک خود اطلاع دهید که چه مکملهایی را مصرف می کنید.
4-ممکن است برای همه مناسب نباشد: همانند سایر مکملهای ،آهن آهن پوشش دار هم برای همه مناسب نیست برخی افراد ممکن است به عنوان مثال به دلیل حساسیتها یا مشکلات سلامتی خاصی نتوانند از این نوع مکمل استفاده کنند.
5-عوارض جانبی: هر مکمل آهن ممکن است باعث عوارض جانبی مانند تهوع، استفراغ، اسهال، یبوست و تغییر رنگ مدفوع شود. هر چند که مکمل های آهن پوشش دار به عنوان روش نسبتاً خنثی تری شناخته میشوند اما افراد ممکن است با این عوارض جانبی روبرو شوند.



 

یکی دیگر از روش های درمان کمبود آهن ، تغذیه مناسب و سرشار از آهن است

7 روش درمان کمبود آهن min 1

ابتدا باید علت کمبود آهن را از طریق پزشک و یا راه های دیگر متوجه شوید و اگر مشکل از تغذیه و رژیم غذایی بود ، باید از موارد زیر بیشتر استفاده کنید :

  • گوشت قرمز و گوشت پرندگان
  •  سبزیجات مانند کلم بروکلی و اسفناج
  •  میوه های خشک مانند کشمش و برگ زردآلو
  • غذاهای دریایی مثل قزل آلا ، ساردین
  •  غلات و حبوبات
  • غذاهای غنی شده با آهن
  • آجیل و خشکبار

 

 

 

کم خونی و فقر آهن

1- تغذیه سالم برای کم خونی

 

گوشت قرمز: از عوامل موثر در اهمیت غذایی گوشت، وجود املاح معدنی به خصوص آهن و روی موجود در آن است. کم خونی ناشی از فقر آهن در سراسر دنیا دیده می شود. زنان به دلیل عادت ماهیانه و بارداری و کودکان بیشتر در معرض کم خونی قرار دارند. برای جلوگیری از فقر آهن باید مصرف به اندازه ی گوشت و فرآورده های آن را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید زیرا آهن به اندازه ی کافی در بدن ذخیره نمی شود. گوشت قرمز به نسبت گوشت سفید آهن بیشتری دارد. افرادی که دچار کم خونی هستند و مشکل چربی خون ندارند می توانند برای جبران کمبود آهن بدن خود از گوشت قرمز استفاده کنند. گوشت سفید که از چربی پایین تری برخوردار است دارای پروتئین بیشتری می باشد و برای افرادی که چربی خون بالایی دارند مناسب تر است. آهن موجود در گوشت مرغ و بوقلمون بیشتر در قسمت ران قرار دارد. البته این بدین معنا نیست که گوشت سینه این پرندگان عاری از آهن است. برای جذب هرچه بیشتر آهن موجود در گوشت هنگام طبخ و یا مصرف بهتر است از مواد غذایی حاوی ویتامین سی مانند لیمو ترش، آب پرتقال، فلفه دلمه ای و گوجه فرنگی استفاده شود.

 


مصرف حبوبات: نقشی مهم جهت تامین نیاز بدن به فولیک اسید
بادام: بادام یکی از شگفت انگیزترین مواد مغذی است که مصرف روزانه آن می تواند فواید بسیار زیادی برای بدن داشته باشد مثل رفع کم خونی را جبران کند. 
دانه سویا: سویا یکی از منابع پروتئینی ارزشمند محسوب می شود که اگر در برنامه غذایی خود داشته باشید می توانید نیاز روزانه خود به آهن را تأمین کنید. 
پسته: منبع فوق العاده خوب برای دریافت آهن که مصرف روزانه آن به میزان ۱۰ عدد توصیه می شود. 
انار: یکی از مواد غذایی بسیار مغذی محسوب می شود که به تولید هموگلوبین خون کمک شایانی می کند. انار سرشار از فیبر، آهن، پتاسیم، مس، فسفر و…. است. از این رو پزشکان استفاده از این غذا را به شدت توصیه می کنیم تا علاوه بر جبران آنمی خستگی را از بدن دور کند. 
با در نظر گرفتن این کار می توانید به طور شایسته برای درمان خانگی کم خونی اقدام کنید. پس اگر برای شما هم سؤال است که برای درمان کم خونی چی بخوریم این فرصت را فراموش نکنید. 

 


2- میزان آهن مورد نیاز برای درمان کم خونی چقدر است؟
میزان نیاز به آهن براساس سن، جنس و تغییر وضعیت فیزیولوژیكی افراد متفاوت است. مثلا زنان باردار به علت افزایش حجم خون، رشد جنین، جفت و سایر بافت‌ها به آهن بیشتری نیاز دارند. به همین دلیل بیش از سایرین در معرض خطر كم‌خونی قرار دارند. میزان آهن موجود در شیر مادر برای ۶ـ۴ ماه اول زندگی کودکان شیرخوار كافی است. نوزادانی كه با وزن كم متولد می‌شوند، ذخایر آهن آنها كم است و باید از ۳ ماهگی آهن اضافی به صورت قطره خوراكی به آنها داده شود. همچنین قطع کردن پیش از موقع بند ناف نیز به این دلیل كه نوزاد را از یك سوم كل خونش محروم می‌كند، خطر فقر آهن را افزایش می‌دهد.

 

 

ایرنا نوشت: خوردن یک فنجان و نیم لوبیا سفید، در هر وعده ۴ میلی گرم آهن به بدن می‌رساند. لوبیا همچنین یک نیروگاه تغذیه‌ای برای رساندن پروتئین و فیبر به بدن است. مصرف این ماده غذایی منجر به کاهش کلسترول و کنترل بهتر قند خون می‌شود. برای جذب آهن لوبیا سفید، می‌توانید آن را با ویتامین ث مصرف کنید.

بنا به اعلام سازمان جهانی بهداشت، کمبود آهن یکی از رایج‌ترین کمبودهای تغذیه‌ای در سراسر جهان بخصوص در میان کودکان و زنان باردار است. آهن توسط بدن برای کمک به ایجاد هموگلوبین در سلول‌های قرمز خون استفاده می‌شود و اکسیژن را به سراسر بدن حمل می‌کند. احساس خستگی و عدم وجود انرژی، اختلال در معده، مشکلات در تمرکز و قرار گرفتن در معرض عفونت‌ها و بیماری از نشانه‌های ابتلا به فقر آهن هستند.

اینطور توصیه شده که زنان بین سنین ۱۹ تا ۵۰ سال حداقل ۱۸ میلی گرم آهن در روز باید مصرف کنند و این میزان در زنان باردار باید ۲۷ میلی گرم باشد. زنان بالای ۵۰ سال تنها به ۸ میلی گرم آهن در روز نیاز دارند. مردان بالای ۱۹ سال نیز روزانه ۸ میلی گرم آهن باید مصرف کنند.

 

 

 

 

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *